Żeby klient dostrzegł twój biznes musisz nie tylko posiadać firmową stronę internetową, lecz także zadbać o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego ważna jest zawartość strony i to czy systematycznie pojawiają się na niej kolejne fachowe i użyteczne dla odbiorcy treści. Ale nie wolno też zlekceważyć tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków kierujących na stronę. Jednym ze sposobów na link building jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci blogów.
Private blog network – przydatne jako komponent szerszej strategii reklamowej
PBNy są prywatne, bo są tworzone i nadzorowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez firmę SEO lub dużą agencję marketingową), który kontroluje jakość dostępnych tam tekstów. Prywatne sieci portali są często używane jako komponent złożonej strategii reklamowej, co jest bardzo ważne, gdyż najlepsze efekty ich wykorzystania widać w stosunku do stron, które zostały wcześniej dobrze zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz zawartości. Prywatne sieci portali nie tylko dają możliwość wygenerowania dużej ilości linków przychodzących do witryny, ale również na ich urozmaicenie, co jest pozytywnie oceniane przez wyszukiwarki. Za minus PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie nie jest tanie, a później należy poświęcać mnóstwo czasu na zachowanie ich na odpowiednim poziomie.
Jak korzystać z PBN? Zalecamy wizytówki NAP oraz publikacje z linkiem kanonicznym
Prywatne sieci serwisów bardzo dobrze zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można na nich zamieszczać sponsorowane artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To w zasadzie każda publikacja online, gdzie przedstawione są podstawowe dane kontaktowe firmy – jej pełna nazwa, adres oraz e-mail czy telefon. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim także zakładka w ogólnodostępnym katalogu biznesowym, strona na portalu społecznościowym lub artykuł, pod którym umieszczono firmowe dane kontaktowe.
Drugi skuteczny sposób na skorzystanie z możliwości PBNów to artykuły z canonicalem. Polegają one na powtórnej publikacji ciekawych artykułów z podaniem linku do oryginalnej treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tej sytuacji roboty wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej jakość pierwotnego wpisu, gdyż natrafianie na linki do niego na różnych blogach zewnętrznych postrzegają jako dowód, że pod danym adresem kanonicznym opublikowane zostały użyteczne, godne uwagi teksy. Publikacje z canonicalem są najskuteczniejsze przy treściach z branż YMYL, gdzie kluczowe jest wypracowanie wysokiego autorytetu, a więc tych powiązanych zwłaszcza z medycyną, inwestycjami oraz prawem, bieżącymi wydarzeniami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO